Textů je celá řada, budeš připravovat třeba reklamní copy, články pro blogy, e-mailingové kampaně nebo produktové popisky na e-shopy. Pokud máš rád(a) češtinu a baví tě prodávat pomocí slov, pak je copywriting to pravé řemeslo pro tebe!
Jaké názvy pozic doporučujeme my?
- Copywriter / Copywriterka
S jakými dalšími názvy se můžeš setkat?
- Creative Copywriter/ Copywriterka
- Reklamní textař / textařka
- Content Specialist / Specialistka
Hard skills
Tvrdé dovednosti, které se dají změřit, naučit a vypíchnout v životopise. Jsou to technické schopnosti a znalosti, které potřebuješ, abys mohl(a) říct: „Tohle dělám a dělám to dobře.“ Jde o všechno, co se týká konkrétních úkolů a nástrojů, které musíš ovládat na jedničku.
Junior – Pokud na pozici začínáš:
- Výborná znalost češtiny – stylistiky i pravopisu
- Tvorba různých typů textů (web copy, blogové články, textace bannerů, letáků, příspěvků na sítě, PR články)
- Znalost MS Office a Google Docs
- Rešerše témat a umění vyhledat si potřebné informace
Medior – Pokud na pozici pracuješ 2-5 let:
- Základní až mírně pokročilá znalost SEO principů
- Tvorba základní analýzy klíčových slov
- Práce s marketingovými nástroji (Marketing Miner, Ahrefs, Google Analytics)
- Základní až mírně pokročilá znalost AI nástrojů (zejména ChatGPT)
- Revize a aktualizace článků
- Analýza cílové skupiny
- Tvorba obsahového plánu pro blog
- Práce v CMS (Content management system) – znalost WordPressu
Senior – Pokud se v pozici chceš dostat na seniorní level
- Pokročilá znalost SEO
- Tvorba analýzy klíčových slov (pro potřeby copywritingu)
- Tvorba komplexní obsahové strategie
- Pokročilá znalost Google Analytics
- Vyhodnocování článků a obsahu
- Nastavování KPIs pro obsah
Soft Skills
Měkké dovednosti jsou důležité pro práci a komunikaci s ostatními, i když nejsou přímo hmatatelné. Jsou to ty dovednosti, co ti pomůžou vycházet s kolegy, zákazníky a vlastně s kýmkoliv, na koho narazíš.
- Kreativita: Nejde jen o to mít nápady. Jde o schopnost přijít s něčím novým a neotřelým, co osloví a zaujme. Kreativita je klíčová pro vytváření obsahu, který vyčnívá a zanechává dojem.
- Strategické myšlení: Nejen z hlediska tvorby obsahu, ale i schopnost myslet dopředu a strategicky plánovat. To znamená umět obsahové strategie sladit s obchodními cíli a zajistit jejich efektivní realizaci.
- Organizovanost: Organizovanost pomáhá udržet přehled a zajistit, že všechny úkoly jsou dokončeny včas a na správné úrovni kvality.
- Time management: Efektivní plánování a organizace času ti umožní zvládat více projektů najednou bez zbytečného stresu.
- Kritické myšlení: Ne všechno, co se zdá být dobrý nápad, opravdu dobrým nápadem je. Umět posoudit situaci a učinit informované rozhodnutí je klíčové.
Co Copywriter / Copywriterka obvykle nedělá
- Korektury textů: Copywriter musí mít výbornou znalost češtiny, o tom žádná. V agenturách i redakcích je však zvykem, že finální texty vždy kontroluje profesionální korektor / korektorka.
- Správa sociálních sítí a kampaní: Z oboru sociálních sítí může být tvým úkolem textace příspěvků, nikoliv jejich kompletní správa.
- Strategie pro PR: V mnohých inzerátech narazíš na odpovědnost copywritera také za PR, to však spadá do kompetencí PR Specialistů.