#Slovníček pozic
4 minuty čtení | 1. 3. 2024 | ,

Copywriter / Copywriterka

V této roli budeš kouzlit s texty, vytvářet poutavý obsah a formovat hlas značky, s cílem zaujmout cílovku. Tvá práce bude nejen o psaní reklamních textů, ale i o vytváření příběhů, které prodávají a zanechávají dojem.
DSC_9926 (1)

Textů je celá řada, budeš připravovat třeba reklamní copy, články pro blogy, e-mailingové kampaně nebo produktové popisky na e-shopy. Pokud máš rád(a) češtinu a baví tě prodávat pomocí slov, pak je copywriting to pravé řemeslo pro tebe!

Jaké názvy pozic doporučujeme my?

  • Copywriter / Copywriterka

S jakými dalšími názvy se můžeš setkat?

  • Creative Copywriter/ Copywriterka
  • Reklamní textař / textařka
  • Content Specialist / Specialistka

Hard skills

Tvrdé dovednosti, které  se dají změřit, naučit a vypíchnout v životopise. Jsou to technické schopnosti a znalosti, které potřebuješ, abys mohl(a) říct: „Tohle dělám a dělám to dobře.“ Jde o všechno, co se týká konkrétních úkolů a nástrojů, které musíš ovládat na jedničku.

Junior – Pokud na pozici začínáš:

  • Výborná znalost češtiny – stylistiky i pravopisu
  • Tvorba různých typů textů (web copy, blogové články, textace bannerů, letáků, příspěvků na sítě, PR články)
  • Znalost MS Office a Google Docs
  • Rešerše témat a umění vyhledat si potřebné informace

Medior – Pokud na pozici pracuješ 2-5 let:

  • Základní až mírně pokročilá znalost SEO principů
  • Tvorba základní analýzy klíčových slov
  • Práce s  marketingovými nástroji (Marketing Miner, Ahrefs, Google Analytics)
  • Základní až mírně pokročilá znalost AI nástrojů (zejména ChatGPT)
  • Revize a aktualizace článků
  • Analýza cílové skupiny
  • Tvorba obsahového plánu pro blog
  • Práce  v CMS (Content management system) – znalost WordPressu

Senior – Pokud se v pozici chceš dostat na seniorní level

  • Pokročilá znalost SEO
  • Tvorba analýzy klíčových slov (pro potřeby copywritingu)
  • Tvorba komplexní obsahové strategie
  • Pokročilá znalost Google Analytics 
  • Vyhodnocování článků a obsahu
  • Nastavování KPIs pro obsah

Soft Skills

Měkké dovednosti jsou důležité pro práci a komunikaci s ostatními, i když nejsou přímo hmatatelné. Jsou to ty dovednosti, co ti pomůžou vycházet s kolegy, zákazníky a vlastně s kýmkoliv, na koho narazíš.

  • Kreativita: Nejde jen o to  mít nápady. Jde o schopnost přijít s něčím novým a neotřelým, co osloví a zaujme. Kreativita je klíčová pro vytváření obsahu, který vyčnívá a zanechává dojem.
  • Strategické myšlení:  Nejen z hlediska tvorby  obsahu, ale i schopnost myslet dopředu a strategicky plánovat. To znamená umět obsahové strategie sladit s obchodními cíli a zajistit jejich efektivní realizaci.
  • Organizovanost: Organizovanost pomáhá udržet přehled a zajistit, že všechny úkoly jsou dokončeny včas a na správné úrovni kvality.
  • Time management: Efektivní plánování a organizace času ti umožní zvládat více projektů najednou bez zbytečného stresu.
  • Kritické myšlení: Ne všechno, co se zdá být dobrý nápad, opravdu dobrým nápadem je. Umět posoudit situaci a učinit informované rozhodnutí je klíčové.

Co Copywriter / Copywriterka obvykle nedělá

  • Korektury textů: Copywriter musí mít výbornou znalost češtiny, o tom žádná. V agenturách i redakcích je však zvykem, že finální texty vždy kontroluje profesionální korektor / korektorka.
  • Správa sociálních sítí a kampaní: Z oboru  sociálních sítí může být tvým úkolem textace příspěvků, nikoliv jejich kompletní správa.
  • Strategie pro PR: V mnohých inzerátech narazíš na odpovědnost copywritera také za PR, to však spadá do kompetencí PR Specialistů.

“Rok jsem myšlenku na změnu kariéry po třicítce nosila v hlavě, až jsem se rozhodla ten krok udělat. Hodně mi s tím pomohl Mentoring od HzM.”

– Veronika Hochmut, Copywriterka na volné noze

Otázky a odpovědi od ambasadorky Veroniky Hochmut

Jaký typ projektů tě nejvíce baví a proč?

Momentálně mě nejvíce baví brandové strategie a celkově jakékoliv startování marketingových projektů od nuly. Například u klienta Oasa Coaching jsem měla možnost se podílet na textaci webu a prvních e-mailingových kampaní. Byla to skvělá zkušenost. Nejvíce mě na tom baví pozorovat, jak z ničeho vznikají velké věci. 

S jakými týmy nebo odděleními nejčastěji spolupracuješ?

Jsem na volné noze, takže bohužel nemůžu přeběhnout přes chodbu a zaťukat na kancelář kolegů, ale nejčastěji spolupracuji se SEO specialisty a dalšími copíky.

Slovníček marketingových pozic jsme vytvořili ve spolupráci se specialistkou na kariéru v marketingu Zuzanou Vyhnánkovou, která je garantkou jeho obsahu. Slovníček má za cíl stát se spolehlivou mapou při hledání cesty k vysněnému místu. Vznikl na základě rešerše pracovních portálů a našich profesních zkušeností.

Ambasadorka slovníčku, copywriting Veronika Hochmut je copywriterkou na volné noze. Psala pro Douglas, Pura Vidu nebo třeba pro blog Dáme jídlo (dnes Foodora), za jehož vyšperkované články si spolu s dalšími členy týmu odnesla druhé místo v soutěži Zlatý středník. Napsala knihu s názvem De(bil)níček a je mentorkou copywritingu ve skupině #HolkyzMarketingu.