#Slovníček pozic
4 minuty čtení | 1. 3. 2024 | ,

E-mail Marketing Specialist / Specialistka

Práce v e-mailingu je klíčová k budování dlouhodobých vztahů s klienty a v optimalizaci konverzních cest. V této pozici se staneš profíkem v segmentaci cílových skupin, personalizaci obsahu a A/B testování.
2024-03-01-63

Jestli máš zápal pro data a umíš vytvářet obsah, který otevírá nejen e-maily, ale i srdce zákazníků, pak je pozice E-mail Marketing Specialisty / Specialistky přesně pro tebe.

Jaké názvy pozic doporučujeme my?

  • E-mail Marketing Specialista / Specialistka

S jakými dalšími názvy se můžeš setkat?

  • Specialista / Specialistka e-mail marketingu
  • Marketing Specialista / Specialistka na e-mailing
  • E-mailing Manager / Manager
  • Leader oddělení e-mailingových služeb
  • CRM / Emailing Delivery Manager / Managerka

Hard skills

Tvrdé dovednosti, které  se dají změřit, naučit a vypíchnout v životopise. Jsou to technické schopnosti a znalosti, které potřebuješ, abys mohl(a) říct: „Tohle dělám a dělám to dobře.“ Jde o všechno, co se týká konkrétních úkolů a nástrojů, které musíš ovládat na jedničku.

Junior – Pokud na pozici začínáš:

  • Znalost principů copywritingu
  • Vymýšlení nebo editace obsahu a šablony e-mailů
  • Přehled v marketingu a chápání jeho principů (segmentace, targeting, marketing funnel)
  • Nastavování e-mailových kampaní v Ecomail, Targito, Leadhub, Samba, SmartEmailing, Mailkit nebo třeba Mailchimp 
  • Příprava šablon a newsletterů v HTML a Drag&Drop editoru 
  • Reporting, vyhodnocování a optimalizace kampaní

Medior – Pokud na pozici pracuješ 2-5 let:

  • Práce s CMS (Content management system)
  • Řízení retenčních kampaní
  • Testování a optimalizace e-mailových šablon
  • Segmentace databáze kontaktů
  • Zkušenost při práci s daty (Google Analytics 4)

Senior – Pokud se v pozici chceš dostat na seniorní level:

  • Tvorba e-mailingové  strategie
  • Zapojení e-mailingu do komplexní marketingové strategie 
  • Znalost technické stránky e-mailingu (víš, co je feed, DNS, DOI nebo API)
  • Orientace v HTML a CSS
  • Pokročilé automatizace
  • Rozesílka přes různé kanály

Soft Skills

Měkké dovednosti jsou důležité pro práci a komunikaci s ostatními, i když nejsou přímo hmatatelné. Jsou to ty dovednosti, co ti pomůžou vycházet s kolegy, zákazníky a vlastně s kýmkoliv, na koho narazíš.

  • Kreativita: Nejde jen o to  mít nápady. Jde o schopnost přijít s něčím novým a neotřelým, co osloví a zaujme. Kreativita je klíčová pro vytváření obsahu, který vyčnívá a zanechává dojem.
  • Strategické myšlení:  Nejen z hlediska tvorby  obsahu, ale i schopnost myslet dopředu a strategicky plánovat. To znamená umět obsahové strategie sladit s obchodními cíli a zajistit jejich efektivní realizaci.
  • Analytické myšlení: Způsob myšlení , který ti umožní vyřešit podstatu problému.  Umět si spojit informace, data a vyvozovat z nich logické závěry
  • Organizovanost: Organizovanost pomáhá udržet přehled a zajistit, že všechny úkoly jsou dokončeny včas a na správné úrovni kvality.
  • Time management: Efektivní plánování a organizace času ti umožní zvládat více projektů najednou bez zbytečného stresu.

Co E-mailing Specialista / Specialistka obvykle nedělá:

  • Tvorba složitější grafiky: Základní znalost v rámci grafiky a tvorby  je důležitá, nicméně složitější grafické podklady vždy připravuje grafik.

,,Tím, že moje práce byla vždycky hlavně výkonnostního charakteru, došla jsem k tomu, že chci klientům pomáhat i s mailingem. Tam totiž vidím pro výkon velký potenciál, který ale málokterá firma doopravdy využívá.

– Tereza Valentová, PPC Specialistka na volné noze

Otázky a odpovědi od Terezy Valentové

Jakou aplikaci/nástroj otevíráš jako první, když přijdeš do práce?

Většinou jako první otevírám Google Analytics, Ecomail (či jiný mailingový nástroj) a pak interní CRM klienta, na kterém zrovna v tu danou chvíli plánuji pracovat. 

Jaké jsou tvé hlavní úkoly a odpovědnosti?

Zpravidla přinášet výkon / zisk pro firmy, pracuji někdy i s cíli na budování povědomí, ale častěji plním hlavně výkonnostní KPI firem. Měla bych tedy ale kromě výsledků přinášet i nápady a strategie. Odpovědnost u mailingu je hlavně odeslaný e-mail, na vhodnou cílovou skupinu a se zřejmým KPI. 

Jaký typ projektů tě nejvíce baví a proč?

Projekty, kde je prostor na testování. Což nemusí nutně znamenat velké budgety, asi je to hlavně o vedení projektů. Měly by mi dávat smysl (i když to zní jako totální klišé). Obecně ale typ projektů pro B2C. 

Slovníček marketingových pozic jsme vytvořili ve spolupráci se specialistkou na kariéru v marketingu Zuzanou Vyhnánkovou, která je garantkou jeho obsahu. Slovníček má za cíl stát se spolehlivou mapou při hledání cesty k vysněnému místu. Vznikl na základě rešerše pracovních portálů a našich profesních zkušeností.

Ambasadorka slovníčku, e-mail marketing Tereza Valentová je specialistka na PPC kampaně a e-mail marketingu. V prostředí online reklamy se pohybuje přes 7 let. Vyzkoušela si práci v Seznam.cz, PPC agentuře i na pozici marketingové specialistky na straně klienta. Nyní je na volné noze a ve volném čase hrdou mentorkou pro #HolkyzMarketingu.