#Jak na to
4 minuty čtení | 30. 1. 2024 |

Jak přejít na volnou nohu a vyhnout se začátečnickým chybám?

V komunitě máme pár stovek marketérů, kteří se nás pravidelně ptají, jak přejít na volnou nohu. V dnešním článku jsme proto vyzpovídaly Lucii Dědkovou, byznysovou mentorku a markeťačku, která ti prozradí, jakým chybám se vyvarovat nebo jak si stanovit hodinovku, která tě uživí.
DSC_9926 (1)

Jak přejít na volnou nohu?

Vyhni se začátečnickým chybám.

Chceš začít podnikat? Vybírat si klienty, mít dostatek peněz a nastavit si den tak, aby to vyhovovalo tobě? Jde to, ale občas je to výzva. Jako první musíš totiž vyhrát boj sám/sama se sebou. Umět s prodat, nastavit si hodinovku a překonat strachy.

Co nás obvykle brzdí?

  • Jsem dost dobrá/dobrý?
  • Můžu si za tohle říkat peníze?
  • Co si o mně řeknou lidi, když budu mít vysokou hodinovku?
  • Mám dost zkušeností?

Ke všem těm strachům nám moc nepomáhá, že na sítích je všechno perfektní a málokdo sdílí odvrácenou stranu freelancerství.

Často zabředneme do kolečka perfekcionismu, ladíme web, přemýšlíme nad cenou, dokola ladíme služby, až úplně zapomeneme na to hlavní – získávání klientů a vydělávání peněz

Neztrácej čas, peníze a energii vytvářením perfektního webu.

Běžná začátečnická chyba je touha po perfektním webu – aby měl dostatek obsahu, fungoval automatizovaně, měl vydefinovaný brand a profi fotky.

,,Taky jsem tak začala ve svém prvním projektu před 10 lety. Nadšeně jsem web spustila a nic se nestalo. Žádná objednávka, žádné návštěvy. Štvalo mě to, vždyť mi to přece dalo tolik práce, dala jsem do toho spoustu času a peněz. Tak jsem spustila PPC reklamu. Měla jsem spoustu návštěv webu a stále žádnou objednávku.“

Zajisti si první klienty bez webu. Přes doporučení, na zkoušku za referenci nebo ve skupině #HolkyzMarketingu. Zjistíš, co ti vyhovuje při spolupráci, čeho si na tobě klienti nejvíce cení a navíc získáš první reference. Až budeš mít vyděláno na nový web, je čas na něm začít pracovat.

Jak si stanovit hodinovku?

Často od začínajících freelancerů a podniketelů slyším, že jim stačí mít 30 tisíc měsíčně. Souhlasím, že v zaměstnání to stačit může, ale nebude to stačit, pokud děláš sám/sama na sebe.

📊 Zahrň do hodinovky všechny náklady

Do cenotvorby je třeba zahrnout všechny náklady na podnikání (hosting, nástroje, pomoc s daňovým přiznáním, zálohy, delegování, vzdělávání). Podrobně rozebereme v bodu č. 3.

🕰️ Fakturovat 8 hodin denně není udržitelné

Dále je potřeba si uvědomit, že nemůžeš fakturovat 8 hodin denně. Kromě práce pro klienty se musíš vzdělávat, budovat si brand, dělat administrativní věci a taky si dávat peníze stranou pro případ nemoci, na dovolenou a investice.

📝 Využij vzorec pro stanovení hodinovky

Existuje docela jednoduchý vzorec, jak si stanovit hodinovku. Odráží se od ročního platu, odpracovaných hodin za týden a taky bere v potaz tvé volno. Tady je:

hodinovka

Pro příklad:

600,000 Kč ÷ [(25×52) − (25×4)] = 500 Kč/h

Mrkni taky do tabulky, jak počítám roční plat.

🎥 Mrkni na video

Jako návod ti může posloužit moje video o minimální hodinovce (je z roku 2021, ale je v něm dobře vidět, co všechno si do hodinovky a ročního platu potřebuješ napočítat).

👭 Nepomůže být levnější než konkurence

Porovnáváš se s konkurencí? A můžeš si říct víc, když si konkurence účtuje méně? Ano, můžeš. Cenu totiž určuješ na základě své expertízy, přidané hodnoty, zkušeností a nákladů. Koukněte na diskuzi do facebookové skupiny Společně nahoru na tento příspěvek – najdeš tam tipy a diskuzi na téma “konkurence neexistuje”.

Buduj si osobní brand. Jak?

🚀 Vycházej se svých silných stránek

Umíš se skvěle vyjadřovat? Toč mluvená videa. Není to tvůj případ? Piš příspěvky. A pokud sociální sítě nejsou nic pro tebe, můžeš zkusit psát blog nebo vyladit SEO.

🤝 Nech si pomoct od ostatních

Zeptejte se 5 různých lidí ze svého okolí, jaké vlastnosti jsou tvoje superschopnosti. Dost pravděpodobně na tobě budou obdivovat něco, co ti přijde naprosto běžné a obyčejné. Prodej to jako svou hlavní výhodu. Zkusit k tomu můžeš třeba tento framework.

👋🏻 Ukazuj, že máš klienty

Je to podobný efekt jako prázdná a plná restaurace. Když o někom víš, že má klienty, automaticky předpokládáš, že je dobrý. Mluv o nich, sdílej reference, neboj se ukázat, že jsi podobné záležitosti řešil/a na poslední konzultaci s klientem.

Lucie pomáhá firmám s marketingovou strategií, freelancerům s přechodem na volnou nohu a vyladěním podnikání. Znát ji můžeš z naší komunity, kde pravidelně předává svoje know-how v Mentoringu. Nahrává pravidelně podcast, ve kterém byla hostem i naše Anet.