#Jak na to
3 minuty čtení | 11. 9. 2024 |

Jak se udržitelnost propisuje do organizování eventů?

Nezná svět bez internetu, na telefonu tráví i víc než 5 hodin denně a je ekologicky uvědomělá. Mluvíme o generaci Z. Nejsilnější nákupní síle dneška. Z různých výzkumů* vyplývá, že při nakupování je pro zástupce této generace udržitelnost a ekologický dopad jeden z nejdůležitějších faktorů. A tak není divu, že o udržitelnosti začaly přemýšlet i firmy. A že se udržitelnost začala propisovat tak nějak do všeho, co děláme. Třeba do organizování eventů a cateringu.
#HzM-Konference-2024-387

My jsme udržitelný catering zažily poprvé letos na naší Konferenci #HolkyzMarketingu, který si pro nás připravilo  Zátiší Group. Tak se pojďme podívat, jaké kroky vedou k udržitelnějšímu eventu. 

Výběr surovin

Vůbec  největší dopad na životní prostředí má samotná volba základních surovin. Ukazuje se, že největší ekologickou stopu za sebou nechává hovězího a vepřové maso. Proto se na menu Konference #HolkyzMarketingu objevilo jen to kuřecí, a to ve velmi omezeném množství.

Na produkci 1 kg hovězího masa se spotřebuje přibližně 15 415 litrů vody, zatímco na 1 kg zeleniny je to jen asi 322 litrů​.

Lokální dodavatelé

Vsadit na lokální dodavatele je dalším významným krokem, chcete-li minimalizovat uhlíkovou stopu spojenou s přepravou surovin. A tak chléb na naši konferenci upekli v artic Bakehouse, kde využívají lokální suroviny. Volit lokální dodavatele a suroviny neznamená jen snížit dopad na životní prostředí, ale také podpořit místní ekonomiku a české  kulinářské prostředí.

Vegetariánské a veganské varianty

Jako vegetarián a vegan jste se ještě před pár lety na konferencích moc nenajedli. Dnes se ale trend obrací. Jakub Volek, catering director přiznává: „V přípravě menu jsme udělali masivní skok. Z poměru zhruba 20:80 ve prospěch masa dnes běžně skládáme menu v poměru 50:50. A sledujeme, že tento trend kvitují i účastníci akcí. Zhruba 20 % pokrmů je dokonce veganských.” A tak jste si na naší konferenci mohli pochutnat na wrapech s hummusem a grilovanou zeleninou nebo zeleninovém ratatouille s marinovaným tempehem a tomatovým kuskusem​​.

navrh bez nazvu 2

Omezení mléčných výrobků

Dalším krokem k udržitelnosti je omezení mléčných výrobků a jejich nahrazení alternativami jako sójové mléko. To účastníci naší konference našli třeba ve studené ovesné kaši, která byla podávána s jahodovým chutney a mátou​​. Přechod na nemléčné alternativy přispívá ke snížení emisí skleníkových plynů a zlepšení celkové udržitelnosti cateringu. 

Bezodpadovost

Jedním z hlavních cílů v Zátiší je předcházet plýtvání jídlem. Díky tomu, že naše konference probíhala v Kongresovém centru Praha, kde je u vchodu sdílená lednice, veškeré přebytky putovaly právě do ní. Lednice je otevřená všem zaměstnancům KCP, ale i lidem „zvenčí”. Na akcích Zátiší je navíc zcela běžné, že catering doprovází cedule „To, co nedojíš, si můžeš odnést domů.”, kterými se lidem snaží ukázat, že odnést si konferenční  „výslužku“ je  naprosto v pořádku.

Další zajímavosti z menu

Menu zahrnovalo i několik  položek, které přitahovaly větší pozornost než jiné. O mini sendvičích „kuře na paprice“, perníkových cake popsech s povidly a tapiokovém pudinku se spirulinou a mangovým chutney se nám bude ještě dlouho zdát​​.

Co se děje na pozadí (a zaslouží si taky pozornost!)

To, že pro nás Zátiší Group připravilo udržitelný catering, není výjimka, ale standard. Nejen na konferencích, ale ve všech jejich aktivitách. Maso tvoří zhruba dvě třetiny celkové emisní stopy Zátiší Group.  Proaktivně tvoří menu s méně masem, ale tak, aby strávníci nic nepoznali. Citlivě volí kombinaci lokálních a zahraničních surovin a navazují vztahy s lokálními dodavateli. V kuchyních mění energeticky náročné vybavení za ekologičtější a s menší spotřebou. A pokud něco na akcích zbývá a organizátoři nemají vlastní řešení, sahají po spolupráci s organizací Zachraň jídlo. Ročně tak redistribuují tisíce porcí.

 

Zdroje:

https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies

https://www.deloitte.com/global/en/issues/work/content/genz-millennialsurvey.html

https://pditechnologies.com/resources/report/2023-business-sustainability-index/

 

 

#HolkyzMarketingu jsou největší vzdělávací platforma pro marketér(k)y. Spojujeme a vzděláváme holky i kluky, juniory i seniory ve všech marketingových oborech. Přidej se k nám a staň se součástí největší marketingové komunity v ČR.