Ačkoliv v různých situacích převažuje pouze jedna z disciplín, cílem obou je v první řadě prodat. Pojďme nejdřív nasát trochu teorie.
Branding není jen pozlátko značky, ale proces. Název, hodnoty i vizuální identita, to vše zanechává v lidech nějaký dojem. Cílem brandingu je, aby zákazníci vnímali značku pozitivně, uměli ji na první dobrou rozpoznat a ideálně k ní přilnuli. Dá se říct, že právě branding utváří pevný základ pro úspěšný marketing.
Brand je soubor očekávání, vzpomínek, příběhů a vztahů člověka, který ovlivňuje jeho rozhodnutí pro volbu určitého produktu.
–Seth Godin
K tomu, aby o sobě značka dala vědět a dařily se jí prodeje, pouze branding nestačí. A právě v této chvíli vstupuje na scénu marketing, který řeší veškeré aktivity spojené s propagací, prodejem a distribucí produktů – typicky průzkumy trhu, cenotvorbu, reklamu i PR. V tomto smyslu je branding součástí marketingu a jeden bez druhého dobře nefungují.
Silný brand stojí na 5 pilířích: Promyšlené strategii, vizuální identitě, tónu komunikace, marketingu & PR, a v první řadě na samotném produktu. Funkční vizuální identita hraje klíčovou roli ve vnímání značky. Navazuje na strategii, podporuje její hodnoty a poslání a odlišuje ji na poli konkurence.
Podle několika výzkumů trvá člověku asi 90 vteřin na to, aby si vytvořil podvědomý názor na produkt. Vytvoření si prvního dojmu o někom trvá v průměru 7 vteřin. A co je nemilé, v digitálním prostředí máme jen něco přes 2 vteřiny na to, abychom stáhli pozornost uživatele k naší komunikaci a k tomu, co chceme zákazníkovi sdělit.
Brand designér je jakýsi vizuální kouzelník. Na základě strategie a rešerše konkurence navrhuje vizuální systém pro rozpoznatelnou a jednotnou komunikaci. Každá značka je jiná, má odlišné hodnoty, mluvu i specifika, a právě brand designér tohle všechno vnímá a každý detail umí do vizuálu propsat. Navrhuje identitu, která musí dobře fungovat nejen v online prostředí, ale i v tisku.
Jednotlivé prvky identity poté pečlivě otestuje a zpracuje do grafického manuálu, který možná znáš pod pojmem brand guidelines/brand manuál. Mít vše hezky pohromadě na jednom místě je jedna věc. Dokument ale slouží i pro další profesionály a specialisty, kteří mají na starost komunikaci značky a potřebují na práci navázat. Každý, kdo má manuál k ruce, tak přesně ví, co je a není v souladu s identitou značky a vyhne se tak zbytečným přešlapům.
Vizuální identita nerovná se jen líbivé logo. Ladit musí také barvy, fotografie i další vizuální prvky. Co konkrétně do vizuální identity spadá?
Kvalitní brand manuál si pro zajímavost můžeš stáhnout na brandingstyleguides.com – mrkni třeba na propracovaný manuál Škoda Auto. Ne každá značka podobně robustní systém potřebuje. Chybu ale dělají značky, které takový dokument vůbec nemají ani v základní podobě, kdy se jedná o tzv. brand board (ten pro značku Císařovnám vypadá takhle). Dokument slouží jako základní přehled barev, písem a prvků, které značka bude v komunikaci používat, aby v komunikaci nenastal chaos.
Proč tedy investovat energii (potažmo peníze) do brand buildingu? Tak třeba proto, že:
Brand identita by z podstaty měla být nadčasová. Trendy se více propisují do marketingových kampaní, které jsou v porovnání s brandem krátkodobé.
Vizuální identita vymezuje svého druhu hřiště, na kterém to marketing může rozbalit s aktuální grafikou.
Trendy ale sledujeme v postupech. Do tvorby se zapojuje v různé míře AI – pro základní rešerše témat a jednodušší strategie využíváme ChatGPT. Fotomontáže a mockupy generujeme v Midjourney. (Texty ale výrazně editujeme a u fotografií máme pořád významně lepší výsledky s živou fotografkou – díky, Katko!) Pro šablony všeho druhu a sdílení podkladů s klienty se nám osvědčila Figma, kde jdou mimochodem také pěkně vyrobit a sdílet základní brand guidelines.
Branding může působit ve svém rozsahu příliš robustně a pro malé podniky draze. Na co vsadit, když malá firma rozjíždí značku, ale nemá budget?
💸 S malým budgetem je potřeba:
🎨 Definuj si barevnou paletu
Méně je více. Zvol max. 2 barvy a jejich odstíny. Přidej nanejvýš jednu další kontrastní barvu. Využij coolors.co. K ruce si můžeš připravit moodboard na Pinterestu. Barevné kombinace testuj v reálných formátech – některé z nich totiž vypadají dobře jen na prezentačním obrázku palety.
🖊️ Vyhledej si kombinaci fontů
Jedno písmo nadpisové a jedno textové (pozn. zatímco v tisku je lépe čitelné textové písmo patkové, na obrazovce lépe čteme bezpatkové). Tzv. font pairing si můžeš vyzkoušet tady.
📷 Stanov si styl fotografií/ilustrací
Dej si chvilku s fotobankou a vyhledej si sadu fotek ve stejném stylu. Zkusit to můžeš třeba na pexels.com.
📒 Nezapomeň na barevné kódy a řezy písma
Zpracuj si pro sebe přehled vybraných barev s přesnými kódy, názvy konkrétních řezů písma a dalšími prvky.
💡 Buď konzistentní
Drž se dlouhodobě toho, co máš navrženo. Reviduj s odstupem.
I ten nejlepší brand designér někde začínal. Přihlas se do Juniorní Akademie a získej know how i praxi, která ti otevře dveře do světa marketingu. Zjistíš, jak se staví značky, osaháš si práci s daty a všechno si to vyzkoušíš na reálném klientovi. Další třídy startují už 16. března.