České dráhy opět připomínají, že “jezdit vlakem je super”. Až na to, že ohlášená doba zpoždění se může měnit a čtyřhodinový předstih před odletem někdy není dostatečný. Kvalita komfortu ČD je kolísavá, nicméně, když mi to z obrazovky řekne Ivan Trojan, budu mu věřit. ČD navázaly na sérii povedených krátkých spotů, které se ti snaží říct, že jezdit vlakem je cool, ať už je ti 18 nebo 65, máš rád punk rock, tramping, kulturu a nebo jsi CEO agentury. Letošní vtípky Morava vs. Praha jsou sice trochu otřepané, ale nakonec proč ne, nás to baví. Tož okurek přátelství na to!
Nemůžu vynechat Vodafone a jeho kreativní kampaně s Martinem Hofmannem v hlavní roli. Vánoční představení s babičkami proběhlo už vloni, letos na Vánoce “Vodafone inspiruje lidi k zamyšlení nad tím, co je dělá skutečně šťastnými, i k tomu, aby svá přání sdíleli”. Najděte odvahu a splňte si i vy svá přání. Vodafone na to jde chytře, využívá (už historicky) silnou hereckou osobnost, laskavý humor jako zastřešující myšlenku a situaci vystavenou na starém dobrém vztahu trochu prudérní mámy a staršího synka, který se bohužel nedal na dráhu mozkového chirurga, ale muzikanta. Vodafone je silný a odvážný hráč a zdá se, že se mu to dlouhodobě vyplácí.
Když jsem v úvodu zmiňoval práci s emocemi, neměl jsem na mysli jenom prachsprostý prodej, ale hlavně podporu a tvorbu komunity, které úspěšné kampaně třeba i nezáměrně vytváří. Začněme jednou z nejviditelnějších značek v českém bankovnictví.
Česká spořitelna letos vsadila na podporu svých klientů na cestě za tím, co by v životě chtěli. Stojí při nich jako partner v těžkých chvílích a podněcuje k překonávání překážek ukrytých často v nich samotných. Kampaň s názvem Druhé já odstartovala 22. srpna a nejčastěji jste se s ní mohli potkat online, na TV obrazovkách, ale taky v kinech a na pobočkách ČS. Nejedná se ale jenom o letošní kampaň. ČS na této myšlence staví svou kreativní komunikaci směrem ke klientům už nějakou dobu a tuto linii si konzistentně drží. Ať už je sebevědomí Čechů nízké z jakéhokoli důvodu, v marketingu ČS je prioritou. #silnější
V oblasti zdraví a s ním spojených tabuizovaných témat musím okrajově zmínit kampaně, které v roce 2023 dosáhly svých cílů a ocenění – jednou z nich je Asociace českých pojišťoven a jejich 13 CEST aneb zpomal, ještě je brzo a druhou, řekněme netradiční kampaní, je spojení značky VICHY s Karolínou a Evou Holubovými při tvorbě podcastu Menopauza není pauza.
🌏 Za hranici českých luhů a hájů
Abychom nezůstávali jen na českém marketingovém rybníčku, přesuňme se do světa. A že se tam toho letos urodilo hodně.
Pro Uber Eats letos na podzim vznikla (pod taktovkou londýnské agentury Mother) kampaň Best Friends. Kampaň založená na hereckém koncertu Roberta de Nira a Asa Butterfielda, z nichž se stávají nejlepší přátelé díky tomu, že mají jednoduše rádi jídlo a místa. Simple but effective. A jejich friendship vás dojme.
Jako milovník Apple elektroniky si nemůžu odpustit kampaň na podporu platební metody Apple Pay, kterou doprovází claim Pay the Apple Way. Asi všichni známe situace, kdy chceme zaplatit za objednávku na internetu a hledáte hydrant, počet aut nebo hospodářských zvířat, abyste dokázali, že nejste robot a nakonec po tomhle nervydrásajícím boji najdete číslo karty. Vopruz, který nikdo nemá rád. Apple hledá vždy řešení uživatelských problémů. Jednoduché, intuitivní, funkční. A tahle kampaň to přesně vystihuje.
„Čím víc se v kampaních, které v roce 2023 vznikly hrabu, tím víc mě fascinuje, kolik kreativních konceptů a geniálních dotažených myšlenek se ve světě reklamy denně rodí. A v neposlední řadě, kolik společenských apelů marketingoví specialisti do své práce dokážou vložit. Mohl bych psát ještě dlouho, ale už zmíním jen jednu poslední a dám pokoj.“
Anglická charitativní organizace Girl vs Cancer je prostorem a komunitou pro ženy, které prošly nebo procházejí léčbou rakoviny a nemají v plánu to ještě zabalit. Cílem kampaně je čelit stigmatizaci sexuálního zdraví a poskytovat pacientkám a jejich blízkým potřebné informace i prostor pro jejich sdílení. Boří tabu a nebojí se jít na trh se spoty, které spojuje prostá, ale velmi silná myšlenka: Cancer won’t be the last thing that f*cks me. Hell yeah!
Doufám, že v roce 2024 se urodí opět něco, nad čím budeme kroutit hlavou, smát se i plakat.