PR Specialista / Specialistka se zaměřuje na budování a udržování pozitivního image značky. Cílem je budovat a řídit reputaci a vytvářet smysluplné vztahy se stakeholdery. Pozice je jako dělaná pro ty, které baví komunikace, jsou kreativní, ale také systematičtí.
Jaké názvy pozic doporučujeme my?
- PR Specialista / Specialistka
- PR Manager / Managerka
- PR Consultant / Consultantka
S jakými dalšími názvy se můžeš setkat?
- Pracovník / Pracovnice komunikace
- Pracovník / Pracovnice pro styk s veřejností
- PR Account Executive
- PR Executive
- Tiskový/á mluvčí
- Specialista / Specialistka komunikace
Hard skills
Tvrdé dovednosti, které se dají změřit, naučit a vypíchnout v životopise. Jsou to technické schopnosti a znalosti, které potřebuješ, abys mohl(a) říct: „Tohle dělám a dělám to dobře.“ Jde o všechno, co se týká konkrétních úkolů a nástrojů, které musíš ovládat na jedničku.
Junior – Pokud na pozici začínáš:
- Výborný mluvený i psaný projev
- Základy PR strategie
- Znalost základních psychologických principů
- Příprava tiskových zpráv, blogových článků, obsahu pro sociální sítě
- Monitoring médií v programech Monitora, Newton One
- Znalost prostředí sociálních sítí
- Tvorba rešerší
Medior – Pokud na pozici pracuješ 2-5 let:
- Příprava tiskových zpráv, blogových článků, obsahu pro sociální sítě
- Briefování produkčního týmu (grafika, audio, video)
- Tvorba obsahu napříč kanály a personalizace směrem ke klíčovým stakeholderům
- Tvorba mediálních analýz
- Tvorba analýz trhu a komunikace
- Reporting a analytika v klíčových PR kanálech (dle specializace)
- Budování sítě kontaktů na novináře
- Příprava komunikačního plánu na základě strategie
Senior – Pokud se v pozici chceš dostat na seniorní level
- Řízení reputace značky
- Sestavování rozpočtu a KPIs
- Identifikace trendů, společenských změn
- Práce s průzkumy a veřejným míněním
- Tvorba PR kampaní a strategie
- Identifikace klíčových stakeholderů
- Slaďování organizačních, byznysových a komunikačních cílů
- Strategická konzultace cílů se C-level managementem
- Utváření vztahů s klíčovými stakeholdery
- Krizová komunikace
Soft Skills
Měkké dovednosti jsou důležité pro práci a komunikaci s ostatními, i když nejsou přímo hmatatelné. Jsou to ty dovednosti, co ti pomůžou vycházet s kolegy, zákazníky a vlastně s kýmkoliv, na koho narazíš.
- Kreativita: Nejde jen o to mít nápady. Jde o schopnost přijít s něčím novým a neotřelým, co osloví a zaujme. Kreativita je klíčová pro vytváření obsahu, který vyčnívá a zanechává dojem.
- Flexibilita: Schopnost rychle měnit strategie a taktiky v reakci na změny na trhu. Znamená přizpůsobení kampaní, zkoušení nových kanálů nebo úpravu sdělení, aby lépe rezonovalo s publikem.
- Strategické myšlení: Nejen z hlediska tvorby obsahu, ale i schopnost myslet dopředu a strategicky plánovat. To znamená umět obsahové strategie sladit s obchodními cíli a zajistit jejich efektivní realizaci.
- Analytické myšlení: Způsob myšlení , který ti umožní vyřešit podstatu problému. Umět si spojit informace, data a vyvozovat z nich logické závěry.
- Organizovanost: Organizovanost pomáhá udržet přehled a zajistit, že všechny úkoly jsou dokončeny včas a na správné úrovni kvality.
- Komunikační dovednosti: Jasná a efektivní komunikace je základem. Ať už jde o psaní obsahu nebo komunikaci s týmem, klienty či zákazníky, schopnost vyjádřit myšlenky srozumitelně a přesvědčivě je nezbytná.
- Prezentační dovednosti: Umění prezentovat nápady a výsledky práce tak, aby byly srozumitelné a nadchly kolegy v práci nebo klienty.
- Řešení problémů: Někdy se věci nepovedou podle plánu. Umět najít rychlé a efektivní řešení je důležité.
Co PR Specialista / Specialistka obvykle nedělá:
- Tvorba marketingové strategie: Tvorba a implementace kompletní marketingové strategie bývá pod taktovkou specializovaných týmů.
- Správa online kampaní (PPC, Social Ads): I když je znalost sociálních sítí důležitá, správa placených online kampaní může být specifickou rolí v rámci marketingového týmu.
- Mediální plánování: Seniorní PR Specialista / Specialistka sice řídí a sestavuje rozpočet, ale nezodpovídá za plán a rozdělení investic do všech kampaní.