Schválně se zamysli – s kolika nápady průměrně přicházíš ke kreativnímu řediteli, šéfovi, nebo klientovi? A teď toto číslo dej do kontrastu s kreativní legendou Davidem Drogou, který na každé zadání byl schopen vymyslet víc než sto nápadů. Já byl rád, když se mi podařilo dosáhnout poloviny tohoto čísla.
Umělá inteligence nám sice umožňuje generovat více nápadů za mnohem kratší čas, o to cennější je jejich kvalita.
Jak se tedy plně ponořit do stavu kreativního myšlení? Přesně na to se v roce 1999 zaměřil izraelský výzkumný tým. Rozhodl se provést experiment, který by prokázal, že i v kreativním procesu myšlení se mohou objevovat určité vzorce kreativity. Tým shromáždil 200 reklam, které uspěly v prestižní reklamní soutěži, a po jejich prostudování dospěl k závěru, že 89 % z nich lze z hlediska kreativity zařadit do šesti základních kategorií neboli vzorů.
Vědce následně zajímalo, jestli se kreativita dá naučit. Pomocí dalšího experimentu se proto rozhodli vyzkoušet, zda tyto vzorce může použít kdokoliv. Třem zúčastněným skupinám začátečníků poskytli základní informace o těchto produktech: šamponu na vlasy, přípravku na hubnutí a sportovni obuvi.
První skupina dostala pouze základní informace bez školení. Druhá skupina prošla školením včetně ukázky, jak používat metodu volných asociací k vytváření nápadů. Třetí skupina dostala podrobný návod, jak v rámci kreativity aplikovat všech šest šablon.
Reklamy nakonec prošly testem spotřebitelů. Ti hodnotili nápady třetí skupiny jako o 50 % kreativnější, a jejich kampaně také vyvolaly o 55 % pozitivnější vnímání inzerovaných výrobků.
To je fascinující výsledek, který dokazuje, že každý z nás může mít systém, který nám pomůže být kreativnější a nápaditější. Systém, který tě vyzbrojí na brainstorming a učiní každou myšlenku pozoruhodnější. Tím, že své úsilí zaměříš správným směrem, ušetříš čas a vyhneš se trápení nad vymýšlením originálních marketingových konceptů.
Vše, co k tomu potřebuješ, je následujících šest šablon a produkt nebo službu, na které svou kreativitu otestuješ. Máš? Tak pojďme na to.
Zkus najít extrémní vizuální přirovnání tím, že produkt nebo jeden z jeho atributů/klíčových sdělení zobrazíš jako symbol. A to tak, že:
Zdroj: researchgate.net
Zamysli se nad tím, jak můžeš výhody produktu uvést do extrému a za hranice možností.
Zdroj: Adsoftheworld.com
Porovnej svůj produkt s jinými a ukaž ho v lepším světle. Záměrně vyber produkty z úplně jiné kategorie, abys zajistil/a převahu toho svého.
Šablona má tři verze:
Zapoj fantazii a předveď produkt v neobvyklých podmínkách, nebo doveď jeho vlastnosti do extrému. Čím nereálnější situaci vymyslíš, tím víc je podtrhneš. Využít k tomu můžeš tři verze:
Přesně o to se snaží televizní reklama na zámky Schlage, a to znázorněním ženy, která štěká, aby odradila zloděje. Co z toho vyplývá? Že klidného večera lze dosáhnout buď koupí zámku, nebo štěkáním.
Jak přimět diváka, aby si sám uvědomil výhody produktu? Zapoj ho do experimentu, který to řekne za tebe. Vyzkoušet to můžeš hned dvěma způsoby:
Zajímá tě, jak to dopadlo? Mrkni sem.
V experimentu se skupina žen nechala zvěčnit na dvou portrétech od vyškoleného forenzního kreslíře FBI. Ten vycházel ze dvou různých předloh – nejprve se řídil tím, jak žena sama sebe vidí, zatímco druhý portrét vznikl na základě popisu od jiné ženy. A výsledek? Ten tě možná překvapí.
Představ si, jak by vypadal svět, kde by tvůj produkt neexistoval. Co se změní, když se k lidem dostane? Neboj se dramatického skoku do minulosti ani budoucnosti a ukaž jeho dlouhodobé důsledky.
Šablony najdeš ve výzkumném článku „The Fundamental Templates of Quality Ads“ , který byl v roce 1999 publikován v časopise Marketing Science 18.
Zajímá tě kreativita a chceš ji dál rozvíjet? Doporučuji přečíst si knihu Creative Advertising: Ideas and Techniques from the World’s Best Campaigns od Maria Prickena, kde objevíš spoustu dalších metod včetně ukázek konkrétních reklam.
A pokud se ti článek líbil a máš ambice zdokonalit se v budování příběhů okolo značky, chyť si své místo na webináři o Brand storytellingu s Honzou Marcinkem. Už 9.4. zjistíš, jak vyprávět lákavější příběhy a jak storytelling efektivně využít v reklamě. Tak na co čekáš?