Youtuber Jimmy Donaldson, který je známý pod přezdívkou MrBeast, již dříve vystoupil ze svého online světa a vytvořil značku MrBeast Burger, která překlenuje propast mezi digitálním a fyzickým světem. Jeho první otevřená prodejna v New Jersey v roce 2022 překonala jednodenní rekord v počtu prodaných hamburgerů v jednom obchodě.
Není z Creators sám, kdo se pustil do podnikání.
Emma Chamberlain, americká youtuberka a influencerka s miliony odběrateli na YouTube kromě spolupráce se značkami, jako je Calvin Klein nebo Louis Vuitton, vytvořila vlastní kolekci oblečení a také vlastní kávu. Na svých jménech budují svůj byznys i Kardashians, Logan Paul a KSI lákají své sledující na svou značku drinků Prime. V Česku má vlastní značku třeba Teri Hodanová, Klára Pokorná nebo Max Habanec.
Creator Economy roste neuvěřitelnou rychlostí. Lidí, co si do sčítání lidu v roce 2023 psali jako zaměstnání Creator, už je 200 milionů – v roce 2021 to bylo 55 milionů. A do budoucna popularita tohoto odvětví neklesne. Vysněným povoláním #1 teenagerů v Británii i v Polsku je stát se influencerem.
Goldman Sachs odhaduje, že ekonomika tvůrců by mohla do roku 2027 dosáhnout 480 miliard dolarů. Z influencerů si ale na živobytí vydělá jen část z nich. Jen 4 % světových tvůrců jsou profesionálové a vydělávají více než 100 000 dolarů ročně.
Tak není divu, že se všichni poohlíží po zdroji příjmů, co nezávisí na marketingovém rozpočtu jiných značek. Zvlášť když na první pohled mají všechno, co je k rozjezdu nové značky potřeba. Podle společnosti MuseFind 92 % spotřebitelů důvěřuje influencerům více než tradiční reklamě nebo podpoře celebrit.
Nová ekonomika tvůrců zavedla jiný způsob budování značek – mnoho značek začíná známou osobností, nikoliv nápadem. Jádrem tohoto nového typu značky není silná vize, ale silná osobnost.
píše Branding Mag.
Ale to neznamená, že každý automaticky uspěje. Item Beauty, značka Addison Rae jedné z nejsledovanějších TikTokerek, zavřela ani ne tři roky po spuštění. Podobně dopadla skincare značka Selfless Hyrama Yarbro. A mnoho dalších. Na vině bývá saturace trhu, špatná kvalita produktů, nebo absence byznys plánu.
Chceš si vytvořit vlastní komunitu? Aneta Martinek a Lucie Audi to pro #HzM pravidelně školí. A pokud tě zajímá, jak se stát značkou, co boduje na sítích, koukni na školení Kláry Mouchové.