V pravidelné rubrice budou Pavlína a Lada sdílet, co by marketérky/marketéry nemělo minout. Dostaneš tu tipy na trendy, co zrovna hýbou internetem, ale hlavně návod, jak je využít v praxi. Jen nezapomeň na podstatnou věc: trendy jsou jen jedna část skládačky – kdo je tvoje značka nebo zákazník, představují ty další. Tak na to mysli, než se po hlavě vrhneš do budování virtuálních influencerů nebo Clean Girl aesthetics.
O trendech píše Pavlína pravidelný newsletter. A školí je pro firmy, jako je IKEA nebo PwC. Lada je absolventkou Juniorní Akademie #HzM, která pomáhá Pavlíně v TrendBrews.
Luxusní módní značka The Row požádala hosty, aby během přehlídky nefotili ani nenatáčeli videa. Účastníci mohli psát poznámky do připravených japonských zápisníků a záznam z akce dostali až zpětně ve formě lookbooku nafoceného na film. Rozhodně nebyla první módní značkou, která s něčím podobným přišla. Ve světě, kde marketéři i firmy neustále přemýšlí o tom, jak zvýšit relevantní dosah a přivést nové zákazníky, jde o unikátní přístup.
Experiment Národního úřadu pro ekonomický výzkum (NBER) z roku 2022 ukazuje, že při (uměle vyvolaném) pocitu exkluzivity byli zákazníci ochotni platit až o 60 % více. S pocitem, že jsou lidé součástí elitní skupiny, totiž roste ochota si připlatit.
Není náhoda, že gatekeeping se stalo slovem roku 2022. Dojem, že něco může mít jen vybraná skupina lidí, zvyšuje zájem si produkt, vstupenku, nebo přístup ulovit.
McKinsey k tomu dodává výzkum, že pokud si navíc zaplatíš za přístup do vybrané exkluzivní skupiny, tvá útrata se zvětší. Logicky: když už za pomyslné privilegium platíš, chceš ho pořádně využít. A tak tvá lifetime value nevyhnutelně roste. Proto teď najdeš předplatné na Amazon, Wolt i Alze. Podobné předplatné přitom nenabízí jen dopravu zdarma, ale také přístup ke speciálním produktům či nabídkám.
Exkluzivity využívají různé značky už dlouho – třeba ve formě exkluzivních klubů jen pro členy nebo večírků na pozvánky – v posledních letech ale přišly nové interpretace toho, co znamená přístup za zavřené dveře.
Cesta k exkluzivitě může vést i přes Premium sekci brandu. Štefan Sarvaš z MARS ukázal, že premiumizace může být obzvlášť pro malé značky skvělou cestou k růstu a pro velké ke zvětšení objemu nákupního košíku. A tak není překvapením, že vznikly sekce Billa Premium nebo Tesco Finest, prémiové pobočky Starbucks nebo Premium sekce na Zalando. A za zmínku stojí také luxusní McDonald’s burgery od Přemka Forejta.
Zdroj: mcdonalds.cz
Chceš se o roli exkluzivity i poutavých příběhů v marketingu dozvědět víc? Nenech si ujít školení na téma Brand Storytelling, které má pod taktovkou Jan Marcinek. Vidíme se 9. dubna!