„Vypadá to, že bude pršet. Stoupnou nám prodeje.“
„ Tenhle víkend byl velký pokles, všichni byli u vody a opalovali se.“‘
Poznáváš tyhle věty? Pronesl/a jsi je někdy? Nebo jsi je slyšel/a u klienta? Já ano. Obě dvě. Sama je někdy používám (ideálně souběžně s daty, o které se mohu opřít). Nedávno mi jedna moje dlouholetá klientka řekla, že na počátku spolupráce si myslela, že se na počasí vymlouvám. A že to slyšela už od více markeťáků. Pak si začala hlídat souvislosti a dělat si své vlastní „prší / svítí sluníčko“ analýzy a přišla na to, že fakt nekecám. A tak si teď hrajeme na rosničky spolu. Jdeš do toho s námi?
Tady je to jasný, asi to nemusím sáhodlouze popisovat. Tak jen v pár větách. Sezónnost je jasná věc a pokud je vaším cílem prodávat plavky, je pravděpodobné, že jich více prodáte před létem. V zimě pak lidé více hledají teplejší oblečení či zimní vybavení. Je to něco, co všichni vnímáme a připravujeme se na to. Často i nevědomky. Co se ale děje ve chvíli, kdy je léto a prší? Nebo když je prosinec a místo sněhu máme 20 stupňů ve stínu? To je za mě ta zajímavější část.
Je to fakt. Počasí ovlivňuje spotřebitelské chování a preference uživatelů. Během deštivých dnů lidé preferují nákupy v online obchodech, když venku svítí, chodí více do kamenných obchodů nebo nenakupují tolik zbytných věcí. Btw. všiml/a sis také, co dělají deštivé dny s dopravou? Hlavně v Praze?
Podle British Retail Consortium počasí ovlivňuje „emocionální stav“ kupujícího. Když je nějakou dobu zataženo, zaznamenávají prodejci zboží do domácnosti, nábytku a oblečení až 12% nárůst online návštěvnosti. Jiná studie sledovala, že spotřebitelé, kteří se vystaví většímu slunečnímu záření, jsou ochotni za stejný produkt zaplatit více než ve dnech, kdy je ošklivo.
Marketing založený na počasí. Automatizace využívá (místní) údaje o počasí v reálném čase ke spuštění reklam a personalizaci marketingových novinek.
Zajímají tě příklady? Tady jich pár najdeš.
Reakci na extrémní počasí snad ani nemusím zmiňovat. Ale i to k tomu patří. Hurikány, orkány, povodně… i to je něco, k čemu se v rámci marketingu (a nejen marketingu) musíme často postavit. Empatickou stránku ale stále dost firem v České republice spíše projevit neumí. Dělej to jinak.
Tak co, jaké máš zkušenosti s počasím a výkonem kampaní ty? A takový můj soukromý (anonymní samozřejmě) postřeh na závěr tohohle zamyšlení nad počasím: Poznáš z grafu, v jakých dnech pršelo? 😉
Zajímá tě, jak vytvořit skvělou kampaň od A do Z? Je jedno, jestli víc tíhneš k datům nebo k brandu, v Akademii digitálního marketingu získáš přehled o všem, co potřebuješ k nastartování své kariéry. Dveře otevíráme už 3. března, buď u toho s námi.